Sähköauton lataus
Kuinka lataan sähköautoa?
Lataustavat kotona
Kotilatauslaite Ensto One Home
Hinnat:
- Laitepaketti: 750 € (laite asennettuna 1399 €)
Laitepaketti sisältää:
- Latauslaite kotiin
- Kiinteä kaapeli 5 m
Ensto One Home -latauslaite:
- Latausteho 3 x 16 A / 11 kW
- Kiinteä, 5 m Type 2 -kaapeli
- Mobiilisovellus (Bluetooth) Ensto Charger Control käyttövirran säätämiseen (6–16 A)
- Kestävyys IP54, IK10
- Sisältää yhdistelmäkatkaisijan 30 mA Type A 16A tai 32A RCBO sekä sisäänrakennetun DC-vuotovirran valvonnan
Kotilatauslaite Keba KeContact P30 (X-sarja) verkkoyhteydellä
Hinnat:
- Laitepaketti: 1799 € (laite asennettuna 2499 €)
- Latauskaapeli 4 m: 259 €
- Latauskaapeli 8 m: 450 €
- Hallintapalvelut 36 kk: 360 €
Lisätiedot:
- Hallintapalvelussa ladatun energian etäluenta web-palvelun kautta esim. yrityksen reskontralle.
- Lisäksi saatavana hyvityspalvelu työsuhdeautoilijoille, jossa ladattu energia hyvitetään suoraan käyttäjän pankkitilille.
Keba KeContact P30, X-sarja -latauslaite:
- Latausteho 1 x 10 A – 3 x 32 A / 2,3–22 kW
- Ilman kiinteää kaapelia
- Kestävyys IP54, IK10
- Sisältää sisäänrakennetun DC- vuotovirran valvonnan
- Integroitu 4G-modeemi ja MID-energiamittaus, jotka mahdollistavat energian kulutuksen etäluennan esimerkiksi yrityksen reskontralle.
Ensto ja Keba -kotilatauslaitteiden asennuspaketti
Perusasennuksen sisältö, kattaa noin 95 % pientalokohteista:
- Vikavirtasuoja tarvittaessa
- Latauspisteen pinta-asennus (asennus seinään)
- Latauspisteelle tarvittava pinta-asennettava syöttökaapeli, max. 15 m (kaapeloitava suoraan sähkökeskukselta)
- Läpivienti puurakenteeseen (betoniseinien läpiviennit veloitetaan erikseen)
- Tarvittavat pinta-asennustarvikkeet
- Edellä mainittujen tarvikkeiden sähköasennustyö
- Latauslaitteen sähkönsyötön kytkeminen kiinteistön sähkökeskukseen
- Kytkeminen vapaaseen sulakkeeseen
- Käyttöönottotarkastus ja dokumentointi
- Käyttö- ja huoltokoulutus haltijalle
Myyjä ei vastaa asennuspalvelun sisältöön kuulumattomista asennus- tai muista töistä.
ID.Charger -kotilatausasema
ID. Charger on latauspaikka kotonasi. Aamuisin autosi odottaa sinua valmiiksi ladattuna, ja voit startata päivään täynnä energiaa. Lataat siis nukkuessasi.
ID. Chargerista on olemassa kaksi versiota. Jotta voit seurata lataamistasi, toimitukseen sisältyy tarvittaessa integroitu sähkömittari.
Asennuspalvelumme hoitaa asennuksen mahdollisimman vaivattomasti – maksuttomasta online-ennakkotarkastuksesta asennukseen. Lyhyesti sanottuna: kaikki helposti ja kerralla. Voit tilata ID. Chargerin helposti verkosta.
Lataustavat matkalla
We Charge on älykäs palvelu, jonka avulla voit ladata Volkswagen-sähköautoa kotona ja koko Euroopassa tällä hetkellä yli 400 000 latauspisteessä.
Sähköinen liikkuminen saa olla helppoa ja hauskaa – saavut sähköautollasi rennosti perille ihan minne vaan. Avaa vain We Connect ID. -sovellus ja tarkista seuraavan latausaseman sijainti.
Plug & Charge helpottaa huomattavasti lataamista ja maksamista julkisissa latauspisteissä.
K-Lataus-verkosto laajenee nopeasti ja uusia latausasemia tulee jatkuvasti lisää. K-Lataus-asemalla lataat autosi kätevästi kauppareissun yhteydessä tai matkasi varrella tehokkaasti ja kotimaisella tuulivoimalla tuotetulla energialla.
Löydä lähistöllä sijaitsevat sähköauton latausasemat hakutoimintomme avulla ja aseta niitä halutessasi reittisuunnitelmasi kohteeksi tai välikohteeksi.
Vertaile lataustapoja
AC-lataus eli vaihtovirtalataus
- Sähköauton suositeltu ensisijainen lataustapa helpon ja turvallisen käyttönsä vuoksi.
- Arjessa on helppoa, kun auton akku lataantuu yön aikana täyteen ja aamulla pääsee liikkeelle lämpimällä autolla.
- AC-lataus on yleisin latauksen muoto koko Euroopan latausverkostossa.
- Kotilatauslaitteet ja suurin osa julkisen latausverkon latauspisteistä toimii vaihtovirralla.
DC-lataus eli tasavirtalataus
- DC-lataus, puhekielessä myös suurteholataus tai pikalataus mahdollistaa AC-latausta nopeamman latauksen.
- Tämä johtuu DC-latauksen korkeammasta jännitteestä ja pikalaturi kytkemisestä suoraan auton akkuun.
- Pikalataus on mahdollista vain erillisillä suurteho- tai pikalatausasemilla.
- Vain täyssähköautot voivat ladata tasavirtaa (DC).
Hyvä tietää lataustavoista
*Ajoneuvon kulutus ja toimintamatka on määritelty maailmanlaajuisesti yhtenäistetyn testimenetelmän (WLTP) mukaisesti. Ilmoitettu WLTP-kulutus ja -toimintamatka saattavat vaihdella olennaisestikin riippuen mm. kuljettajan ajotavasta, akkukapasiteetista, lataamisen säännöllisyydestä, sähkövarusteiden käytöstä, mahdollisen lisälämmittimen käytöstä, ulkolämpötilasta, sääolosuhteista, matkustajien ja kuorman määrästä, valitusta ajoprofiilista tai tieprofiilista. Ajoneuvon latausteho ja -aika voivat vaihdella olennaisestikin ilmoitetusta ohjearvosta. Latausteho ja -aika riippuvat esimerkiksi käytetystä latauspisteestä, ulkolämpötilasta, auton käytöstä, auton akun varasutilasta, akuston lämpötilasta ja peräkkäisten latausten tiheydestä.