Sähköauton toimintamatka
Miten kauas sähköautolla voi ajaa? Kuinka pitkä on sähköauton toimintamatka? Mitkä tekijät vaikuttavat sähköauton toimintamatkaan?
Koostimme alapuolelle tietopaketin vastaten mm. näihin kysymyksiin. Tutustu lisää alapuolella.
Miten kauas sähköautolla voi ajaa?
Kuinka pitkä on sähköauton toimintamatka?
Sähköauton toimintamatkan pituus riippuu automallista, akun koosta, ajotavasta ja olosuhteista.
Tyypilliset toimintamatkat vaihtelevat kuitenkin noin 200 km:n ja 600 km:n välillä.* Lataushybridien tyypillinen toimintamatka pelkällä sähköllä on noin 50 km.*
Tutustu toimintamatkojen eri pituuksiin alapuolella.
Vertaa toimintamatkoja
Toimintamatkaan vaikuttavat tekijät
Mitkä tekijät vaikuttavat käytännön toimintamatkaan?
Sähköautosi toimintamatkaan vaikuttavat auton mallin ominaisuuksien ja akun koon lisäksi myös ajotyyli, ajoympäristö sekä ilmastoinnin käyttö.*
Listasimme alle sähköauton toimintamatkaan vaikuttavia tekijöitä:
- Ajoympäristö: Kaupunkiajo, maantieajo ja moottoritieajo kuluttavat sähköä eri tavoin.
- Oheislaitteet: Auton sähköisten oheislaitteiden käyttö.
- Sääolosuhteet: Erityisesti ulkolämpötila.
- Auton paino: Autoon lastattu kuorma vaikuttaa kokonaispainon lisääntymisen kautta toimintamatkaan.
- Lisävarusteet: Ilmanvastusta lisäävät varusteet, kuten esimerkiksi suksiboksi tai peräkärry.
- Lataustavat: Vaikuttavat sähköauton akun käyttöikään.
Talvella voit lämmittää auton sisätilan jo latauksen aikana, ja kesällä vastaavasti viilentää. Silloin lämmitys- tai ilmastointilaite ottaa energian sähköverkosta eikä auton akusta.
Optimoi toimintamatkasi
Kyllä, voit lisätä sähköautosi toimintamatkaa optimoimalla toimintamatkaan vaikuttavia tekijöitä. Tämä voi olla hyödyksi etenkin talvella, sillä kylmät olosuhteet alentavat sähköauton toimintamatkaa.
Katso alapuolelta vinkkimme sähköauton toimintamatkan maksimoimiseen.
Valitse sähköauton ajoprofiiliksi taloudellinen ajotila toimintamatkasi maksimoimiseksi. Ajoprofiilin valinta muuttaa voimansiirron, vaihteiston, ilmastoinnin, vakionopeudensäätimen (tai mukautuvan vakionopeudensäätimen) asetuksia, mikä auttaa laajentamaan kantamaasi.
Volkswagenin sähköauto kerää energiaa talteen, eli lataa akkuaan jarrutusenergian sekä rullauksen eli moottorijarrutuksen avulla. Auto siis kerää kineettisen energian sähkövarauskeksi ja ohjaa sen takaisin akkuun. Energian talteenoton voimakkuutta voi säätää auton asetuksista.
Lämmitä sähköauto ja sen akku joko ilmastoinnin ajastustoiminolla tai kytkemällä auto lataukseen ja laittamalla matkustamon ilmastointi päälle.
Ennakoiva ja tasoinen ajotapa optimoi auton sähkökulutuksen. Täten myös sähköauton toimintamatka voidaan maksimoida ennakoivan ajotyylin avulla. Samalla edistät liikenneturvallisuutta.
Sisätilojen ilmastointi ja akun lämmittäminen ajon aikana kuluttavat ladattua sähköä. Tämä on hyvä huomioida etenkin, mikäli sähköautossasi ei ole lämpöpumppua. Hyödyntämällä rattilämmitystä sekä istuinlämmitystä minimoit lämmitystarpeen ilmastoinnin avulla.
Pyri suunnittelemaan matkasi siten, että saavut suurteholataus-pikalatausasemalle alle 30 % akun varaustasolla, HPC-suurteholatauspisteelle mieluummin alle 20 % varaustasolla. Lataa lyhyitä latauksia noin 50 %:iin tai enintään 80 %:iin. Se nopeuttaa latausta, pienentää latauskustannuksia ja säästää akkua.
*Ajoneuvon kulutus ja toimintamatka on määritelty maailmanlaajuisesti yhtenäistetyn testimenetelmän (WLTP) mukaisesti. Ilmoitettu WLTP-kulutus ja -toimintamatka saattavat vaihdella olennaisestikin riippuen mm. kuljettajan ajotavasta, akkukapasiteetista, lataamisen säännöllisyydestä, sähkövarusteiden käytöstä, mahdollisen lisälämmittimen käytöstä, ulkolämpötilasta, sääolosuhteista, matkustajien ja kuorman määrästä, valitusta ajoprofiilista tai tieprofiilista. Ajoneuvon latausteho ja -aika voivat vaihdella olennaisestikin ilmoitetusta ohjearvosta. Latausteho ja -aika riippuvat esimerkiksi käytetystä latauspisteestä, ulkolämpötilasta, auton käytöstä, auton akun varasutilasta, akuston lämpötilasta ja peräkkäisten latausten tiheydestä.