Sähköautoissa käytettävien luonnonvarojen hankinta
Sähköautoilu tarjoaa kaikki edellytykset tehokkaalle ja kestävälle tulevaisuudelle, mutta asettaa samalla haasteita aina raaka-aineista kierrätykseen. Volkswagen kantaa vastuunsa ja pyrkii löytämään kokonaisvaltaisia ratkaisuja ihmisille ja ympäristölle.
Sähköautoihin tarvitaan raaka-aineita
Autoiluun tarvitaan energiaa. Sähköautoilu on erityisen tehokas liikkumismuoto. Sähköautolla pääset samalla energiamäärällä 3-4 kertaa pidemmälle kuin polttomoottoriautolla.
Litiumioniakun kennot koostuvat kahdesta elektrodista, erottimesta ja elektrolyyttinesteestä. Elektrodit koostuvat puolestaan grafiitista, litiumista, nikkelistä, mangaanista ja koboltista. Ilman näitä raaka-aineita ei kyettäisi valmistamaan vastaavilla ominaisuuksilla varustettuja sähkökemiallisia akkuja. Ainakaan vielä.
Sähköautojemme akkujen raaka-aineet.
Mitkä ovat litiumioniakun keskeiset raaka-aineet? Mistäpäin maailmaa niitä saadaan? Paljonko tiettyä raaka-ainetta on sinun autosi akussa? Alapuolelta löydät vastauksia.
Koboltti
Varanto* 7.000.000 t
Ulkonäkö metallisen sininen/harmaa
Olomuoto kiinteä
* uusimman tekniikan avulla taloudellisesti toteuttamiskelpoiset esiintymät maailmanlaajuisesti 2019; Lähde: USGS
Volkswagenin toimenpiteet
Autojen valmistukseen tarvitaan raaka-aineita, joiden tuotanto on periaatteessa puuttumista olemassa olevaan ekosysteemiin – johon liittyy myös vaikutuksia ihmiselle ja ympäristölle. Olemme tästä tietoisia. Tästä syystä olemme velvoittaneet suorat toimittajamme noudattamaan Code of Conduct -ohjeistuksen mukaisia korkeatasoisia ympäristö- ja sosiaalistandardeja ja edellytämme erityisesti, että ihmisoikeusloukkauksia ei tapahdu heidän toimitusketjuissaan.
Tällä hetkellä emme pysty kuitenkaan 100 prosenttisesti takaamaan, että vaatimuksemme täyttyvät myös suorien toimittajiemme ulkopuolella kaivoksissa saakka. Syynä on se, että toimitusketjun kokonaisvaltainen tarkastus on erittäin monimutkainen tehtävä. Tällä hetkellä Volkswagen ei osta itse akun raaka-aineita, vaan ainoastaan valmiita akkukennoja. Käyttämiemme akkujen ja kaivoksen välissä on tästä johtuen jopa kahdeksan valmistusvaihetta ja välitoimittajaa, mikä tekee toimitusketjusta läpinäkymättömän.
Jotta olemme tulevaisuudessa teknisesti valmiina tähän prosessiin, testaamme innovatiivisia teknologioita. Pilottiprojektissa yhdessä IBM:n ja muiden kumppanien kanssa teemme Responsible Sourcing Blockchain Networkin (RSBN) puitteissa mineraalien, kuten koboltin, kulusta lohkoketjun avulla aukotonta ja lähestulkoon reaaliaikaisen läpinäkyvää. Eri työvaiheissa syötettyjä tietoja ei pystytä enää jälkikäteen muuttamaan tai poistamaan. Alkaen kaivoksesta ja päättyen Volkswagenin tehtaaseen.
Luonnonvarojen hankinta ja haasteet
Pystyäksemme ymmärtämään ja tarkastamaan tilanteen paremmin paikan päällä, työskentelemme raaka-aineiden sertifiointiprojektin (CERA) puitteissa raaka-ainelouhinnan kestävyysstandardin luomiseksi.
Jotta saamme vielä enemmän aikaan – ja ennen muuta myös lapsityön estämiseksi – olemme aktiivisia Global Battery Alliancessa. Siellä tapaamme monia tärkeitä akun arvoketjun sidosryhmiä. Tavoitteena on tunnistaa ja täsmentää konkreettisia toimenpiteitä Kongon tilanteen parantamiseksi.
Myös litiumissa on raaka-aineena kestävyyteen liittyviä riskejä. Suurimmat varannot sijaitsevat Etelä-Amerikan suolajärvissä. Se on liuenneena suolalähteisiin. Ne pumpataan pintaan ja litium erotetaan vedestä haihduttamalla. Kohtuuttomalla vedenkulutuksella on kuitenkin negatiivisia vaikutuksia ekosysteemiin ja maankäyttöön.
Litiumia on myös mineraaleihin sitoutuneena kiintoaineena, jota voidaan louhia tavanomaisella malminlouhinnalla. Sitä löytyy esimerkiksi Australiasta, josta suurin osa litiumista nykyään louhitaan.
Myös akuissamme käytetyn litiumin suhteen edellytämme korkeiden ympäristö- ja sosiaalistandardien noudattamista. Siksi kannamme muiden sidosryhmien kanssa yhteisen vastuumme vähentää litiumintuotannon negatiivisia vaikutuksia ihmiselle ja luonnolle.
Enemmän kierrätystä, vähemmän raaka-aineiden louhintaa
Haluamme myös täyttää raaka-aineiden ja energiavaraajien tarpeen yhä kasvavalla vanhojen akkujen määrällä. Riippumatta siitä onko kyseessä vanhojen, mutta ehjien akkujen ns. ”toinen elämä” – esim. festivaalin pikalatauspisteissä – tai akun sisältämien raaka-aineiden suora kierrätys.
Jo vuonna 2020 käynnistyy Volkswagenin Salzgitterin tehtaalla ja ”Center of Excellence Batteriezelle” -keskuksemme lähellä pilottiyksikkö innovatiivisten kierrätysmenetelmiemme kehittämiseksi. Olemme aloittaneet tämän prosessin kehityksen jo 10 vuotta sitten - olemme parhaalla mahdollisella tavalla valmiina, kun ensimmäiset suuremmat määrät kierrätysakkuja saapuvat 2020-luvun lopussa.