Hammetin hieno bussi
Gareth Hammetin vuosimallin 1966 Volkswagen Transporter Deluxe Samba on kulkenut New Yorkista Kouvolaan – ja kerää katseita, missä ikinä liikkuukin.
Teksti: Timo Toiviainen | Kuvat: Olli Urpela | Kesäkuu 2016
Gareth Hammet on tottunut autonsa herättämään huomioon. Vuosimallin 1966 Volkswagen Transporter Deluxe Samba saa ohikulkijat hymyilemään, pudottamaan kantamuksensa ja kaivamaan kännykkäkamerat esiin. Seuralliselle miehelle se sopii hyvin.
– Tämän auton kanssa ei tarvitse koskaan olla yksin, naurahtaa Kouvolassa asuva englantilainen.
– Parkkipaikoilla ihmiset tulevat rupattelemaan ja kertomaan omia muistojaan vanhoista Volkswageneista. Suomalaisilla niitä tuntuu olevan yllättävän paljon.
Hammetin perheessä bussi kulkee nimellä Angel. Nimi juontaa juurensa New Yorkista, jossa harvinainen erikoismalli palveli ensimmäiset vuotensa tilausajokäytössä Angels-nimisen tanssiryhmän keikkabussina.
Kiinteistöalalla työskentelevän Hammetin omistukseen bussi siirtyi jokunen vuosi sitten, kun nettiin asetetun hakuvahdin äänimerkki herätti miehen keskellä yötä. Sopiva yksilö oli tullut myyntiin Oregonissa, Yhdysvalloissa.
– Ostin auton heti ilmoituksen luettuani. Lotus-valkoinen väri ja Deluxe Samba -varustelu tekivät vaikutuksen, Hammet kuittaa. Ostos oli kannattava, sillä näillä varusteilla aikoinaan tilatut 21-ikkunaiset Volkswagen-bussit ovat nykyisin todellisia harvinaisuuksia. Hyväkuntoisen yksilön arvo lasketaan jopa kuusinumeroisilla summilla.
– Kaksiosaisella tuulilasilla varustettuja yksilöitä valmistettiin Lotus-valkoisina vain vuosina 1966 ja -67. Malliversioon kuuluu myös erikoissisustus. Omani lisäksi tiedossani on vain viitisen vastaavaa autoa kautta maailman.
Entisöity ja päivitetty
Gareth Hammetin omistuksessa bussiin on tehty mittavia peltikorjauksia ja tekniikan päivityksiä. Auton seisonta-aikana sisään valunut vesi oli päässyt tekemään tuhojaan, mutta nyt Volkswagen on ruosteeton. Pellit ovat moitteettomat, ja uusi valkoinen maalipinta kiiltelee auringossa. Säihkyviksi kiillotetut alumiiniset koristelistat muodostavat keulalle mallille tunnusomaisen V-muodon.
Angel on saanut hieman tehokkaamman 1 776 cm³ -moottorin, ja vaihteisto on remontoitu uusilla osilla. Takana sijaitsevassa moottoritilassa on nyt turvallisuutta parantava automaattinen sammutinjärjestelmä. Mahdollisen palon alkaessa polttoaineen syöttö Weber-kaasuttimille katkeaa, ja pieni jauhesammutin alkaa toimia.
Vanhojen Transporterien suurpiirteinen ohjaus on päivitetty hammastanko-ohjaukseksi, ja alustan komponentteja on vaihdettu nykypäivän ajettavuusvaatimukset paremmin täyttäviksi. Pysähtymisestä huolehtivat edessä nyt levyjarrut.
Retkisisustus nykykäyttöön
Samba-bussin alkuperäinen sisustus on hyvässä kunnossa ja visusti tallessa. Hammet kertoo omistavansa todennäköisesti maailman ainoan alkuperäisellä verhoilulla säilyneen keskipenkin.
Nykypäivän käyttöä varten bussi verhoiltiin uudelleen retkikäyttöön sopivaksi. Takatiloissa luksus-tunnelmaa luovat alkuperäisillä Volkswagen-logoilla varustetut tummat kattoikkunat, iso kattoluukku kangaskatolla ja jääkaappi.
Kahdeksan hengen bussin ohjaamossa Retro Sounds -radio näyttää alkuperäiseltä, mutta pitää sisällään uusimmat digitaaliset Bluetooth- ja USB-liitännät. Taustapeilistä roikkuu isolla Volkswagen-logolla varustettu Lotus-kukista muodostuva muovinen Lei-kaulanauha. Auton virta-avaimen perässä kiiltää New Yorkin aikojen muistona vanha Garden State Parkway -tietullikolikko, jollaisia löytyi entisöintivaiheessa auton mattojen alta. Turvallisuutta silmälläpitäen autoon on asennettu uudet rullaturvavyöt. Ulospäin aukeavat tuulilasinpuolikkaat ovat upea yksityiskohta. Ajossa avattuina ne ahtavat tehokkaasti raitista ilmaa matkustamoon.
Volkswagen-perhe Kouvolasta
– Ehkä minua voisi kutsua jonkinasteiseksi Volkswagen-mieheksi, toteaa Gareth Hammet brittiläisen vaatimattomasti ja asettaa Volkswagen-aurinkolasit silmilleen.
Nimitykselle on katetta, sillä Enkelibussin lisäksi kotoa löytyvät vuosimallin 1960 Transporter ”Rose” ja -96 Caravelle ”Shawn”. Vanhoilla autoilla on perheen yhdessä keksimät lempinimet. Jokapäiväisessä ajossa palveleva käyttöauto taas on nimeltään vain Tiguan. Uudempien autojensa tekniikkaan liittyvissä kysymyksissä Hammet kertoo saaneensa asiantuntevaa palvelua Porvoon Autotalo Laakkoselta.
Parhaillaan perheen omakotitaloon rakennetaan kookasta autotallia, jossa arvokkaat klassikkoautot saavat talvehtia.
Entä ovatko perheessä isän lisäksi muutkin Volkswagen-henkisiä? Hammet kysäisee autossa leikkivältä 5-vuotiaalta Oliverilta piruuttaan, voisiko Angelin myydä toimittajalle.
– No ei!, parahtaa poika kauhistuneena. Samoilla linjoilla ovat perheen tytär Isabella ja äiti Johanna, joka suunnittelee Enkelibussilla matkaa Ruotsiin ja Tanskaan.
Tulevaisuuden autohankinnoista kysyttäessä Gareth Hammet katsahtaa mietteliäästi vaimoonsa.
– Johannan lempiauto olisi Volkswagen Karmann Ghia, mutta vain avomallisena.