Ari Huusela seikkailee nykyään Grand Californialla – ”Tämä on toiminut todella hienosti”
Kun taivaat ja valtameret valloittanut Ari Huusela rentoutuu, hän hyppää Volkswagen Grand Californiaan ja lähtee seikkailulle nauttimaan maisemista uudesta näkökulmasta.
Teksti Samuli Laukka | Video ja kuvat Jani Utriainen | Syyskuu 2024
Maailmanympäripurjehtija, lentokapteeni ja nyt retkeilyautoilija. Kun aiemmin Ari Huuselan työ ja harrastukset ovat vieneet häntä huikeiden näkymien äärelle merellä ja ilmassa, viimeisimpänä vuorossa on ollut maankamaran valloitus.
– Olen purjehtinut elämäni aikana aika paljon, ja tämän viimeisimmän, aika rankan, reissun jälkeen tuli mieleen, että asioita voisi ehkä tehdä itselle vähän armollisemmin ja helpomminkin, Huusela sanoo.
Rankka reissu oli yksinpurjehdus maailman ympäri Vendée Globe -kisassa, jossa mies ja vene tulivat maaliin 116 päivän, 18 tunnin, 15 minuutin ja 46 sekunnin jälkeen maaliskuussa 2021.
– Siellä rupesin jo haaveilemaan tästä seuraavasta lajista, karavaanarielämästä, ja nyt olen jo aika pitkälle päässyt sen kanssa. Siinä pääsee lähelle samoja elementtejä kuin veneelläkin. Merenrantaa, upeita maisemia ja luontoa.
Tämä sopii kelle vain.Ari Huusela
Grand California – omavaraisen reissaamisen liikkuva tukikohta
Kun työpaikalla Huusela istuu kymmenen kilometrin korkeudessa Airbus A350:n ruorissa, vapaa-ajalla ohjaamo vaihtuu vankasti tiellä kurvailevaan Volkswagen Grand Californiaan.
– Kun on tuolla Norjan tuntureiden takamaastossa ja saarissa, joissa ei ole palveluita, kauppoja tai majoituksia, niin ei oikein ole muuta vaihtoehtoa kuin hankkia kunnollinen retkeilyauto. Niissä maisemissa, missä liikun autolla, ja niissä harrastuksissa, joita siellä teen, omavaraisuus on tärkeä asia. Siihen Grand California sopii hyvin, Huusela sanoo.
Ari Huusela ei päästä autoaan helpolla, eikä toisaalta itseäänkään. Siinä missä asioiden tekeminen ”armollisemmin ja helpommin” itselle voisi jollekulle tarkoittaa rentoa löhöilyä auringon alla, Huuselan mielestä lämpömittari saa rauhassa vajota käänteisiin hellelukemiin.
– Liikun aika paljon kevättalvella ja kylmiin aikoihin, niin että pakkasta voi olla öisin -20 astetta. Siksi on tärkeää, että auto pysyy lämpimänä. Siihen tietysti diesel-lämmitys on ykkösominaisuus, kun kaasupulloja ei pääse vaihtamaan joka toinen päivä helposti.
Grand California on ollut nappivalinta, koska se on niin monella tapaa sopiva Huuselan ja hänen puolisonsa tarpeisiin, joissa viikonloppureissujen sijaan puhutaan helposti kuukauden mittaisista rupeamista.
– Crafterin pohjalle tehty retkeilyauto on hieno idea, koska ajo-ominaisuudet ovat valmiiksi hyvät. Sitten tässä autossa on vielä neliveto ja tietenkin tehokas moottori sekä automaattivaihteet. Kun liikkuu pohjoisessa välillä vähän huonommillakin teillä ja mäkisessä maastossa, tämä on toiminut todella hienosti, Huusela kertoo.
– Kävin koeajamassa tätä pitkää mallia kaupungissa ja totesin, että tämä on itse asiassa ihan älyttömän ketterä auto ajaa kaupungissakin. Tämä käy hyvin niin retkeilijöille, matkailijoille kuin etätyöntekijöille. Tämä sopii kelle vain ja on todella miellyttävä auto yleisestikin, eikä vain retkeilyasioita ajateltaessa.
Kuinkas sitten tuunattiinkaan...
Ari Huuselan Grand Californian sisäpinnat saivat juhlallisesti lisää tunnelmallisuutta puuviiluteippauksella.
– Näin saksalaisella autopalstalla kuvia autosta, joka oli tuunattu sisältä. Siihen oli laitettu puuviiluteippiä ja ajattelin, että miksei minunkin autoni voisi olla pikkuisen kodikkaampi ja tunnelmallisempi sisältä, Huusela kertoo.
– Vietän autossa parhaimmillaan 30 päivää kerralla ja ylikin, joten ajattelin, että miksipä sitä ei voisi kokeilla teippausta. Nykyään on todella hienoja materiaaleja, ja sain 3M:ltä DI-NOC-nimistä kalvoa, joka näyttää todella hyvältä. Autosta tulee luksusversio nyt, kun se teipataan vaalealla tammipuuviilulla.