ID. Buzz Cargo – ”aika lailla täydellinen” pakettiauto Vertasen perheelle
Kun pojan karting-harrastus mullisti Vertasen perheen autotarpeet, näppärä e-up vaihtui täysin sähköiseen ID. Buzz Cargo -pakettiautoon. Mitä siitä seurasi?
Teksti Samuli Laukka | Kuvat Karoliina Sormunen | Maaliskuu 2024
Muuramelaisen taloyhtiön pihalla seisoo pakettiautonsa vieressä tyytyväinen keskisuomalainen mies. Tommi Vertaselle on tullut ensimmäinen vuosi täyteen täyssähköisen ID. Buzz Cargon omistajana, ja auto on osoittautunut oikeaksi valinnaksi Vertasen perheelle.
– Aika lailla täydellinen meidän käyttötarkoituksiin tämä auto, Vertanen sanoo.
Ajatus pakettiauton hankkimisesta lähti, kun perheen pojan aloittamasta karting-harrastuksesta alkoi kertyä kokemusta. Ensimmäisen kesän Suomea kierrettiin karting-auto vuokrakärryssä, vetojuhtanaan perheen Audi A6.
– Oli alettava miettiä vaihtoehtoja, kun 3-litrainen V6 kulutti 12 litraa 98-oktaanista satasella. Mietin, että olisi järkevämpikin tapa tehdä tätä hommaa, Vertanen kertoo.
Valituksi tuli sähköpakettiauto – hyviä ominaisuuksia myös yllätyksenä
Vertanen alkoi tutkia, minkälaisia vaihtoehtoja on pakettiautojen markkinoilla. Transporter T5:n aikanaan omistaneena ja eri Transportereilla työn puolesta paljon ajaneena miehen katseet kääntyivät luonnollisesti Volkswageniin, mutta myös kilpailijat saivat mahdollisuuden. Koeajamassa käytiin esimerkiksi Mercedes-Benzin diesel-Citan.
Oli kuitenkin selvää, että myös sähköauto on vaihtoehto. Vertanen oli ollut sähköautoilun edelläkävijöitä jo hyvän tovin, sillä perheen ensimmäinen sähköauto oli hankittu keskelle koronapandemian ensimmäistä kesää 2020. Näppärä Volkswagen e-up palveli perheenisän työmatka-ajoja 70 kilometrin verran päivässä. Sähköautoilusta oli siis tullut hyvin tuttua.
Valinnassa loppusuoralle pääsikin sähköinen taistelupari ID. Buzz Cargo ja Mercedes-Benz eCitan. Ratkaisun teki tavaratila: ID. Buzz Cargossa se palveli paremmin karting-harrastuksen kuljetustarpeita.
– Saadaan mikroauto peräkonttiin, ja varusteille ja työkaluille jää hyvin tilaa. Me ihmiset mahdutaan hyvin kolmipaikkaiseen ohjaamoon, ja auto on mukavan henkilöautomainen ajaa. Ollaan tykätty tehdä matkaa, Vertanen sanoo.
Ensimmäisen vuoden aikana sähköpakettiautossa on paljastunut myös asioita, joita aktiivisesti harrastava perhe ei osannut ajatella etukäteen.
– Kesän kuumilla keleillä ylösnouseva takaluukku antaa mukavan varjon auton takana puuhailemiseen, ja jos varjon sijaan tarvitseekin oikeaa viilennystä, sähköautolla voi viilennellä ilmastoinnin ansiosta helposti milloin vain, Vertanen kertoo.
Saadaan mikroauto peräkonttiin, ja varusteille ja työkaluille jää hyvin tilaa.Tommi Vertanen
Sähköauto talvella? Hyvin sillä pääsee
Entäpä sitten se talvi? Sähköautoilu ja talvipakkaset ovat puheenaihe, joka nousee toistuvasti esiin niin kahvikoneen äärelle kokoontuvissa työporukoissa kuin valtakunnallisen median otsikoissa. Yleisin Tommi Vertaselta kysyttävä kysymys on hyvin tuttu monelle sähköautoilijalle.
– Kyllähän se on se, että kuinka kauas sille pääsee. Tai niin kuin työkaverit irvailevat, että pääsitkö perille, Vertanen naurahtaa.
Keski-Suomen tavallisissa talvipäivissä Vertasen ID. Buzz Cargon toimintamatka on ollut pakkaslukemista riippuen 250–300 kilometriä, ja sillä on pärjätty oikein hyvin. Kesällä toimintamatka on alkanut nelosella.
– On mielenkiintoista, miten paljon väittelyä on puolesta ja vastaan, mutta kun oikeita käyttäjiä ja käyttökokemuksia kuuntelee, niin varmasti saa selville, sopiiko sähköautoilu omaan tilanteeseen. Auto pitää valita käytön ja tarpeen mukaan. Olen pyrkinyt kertomaan rehellisesti kokemuksista ystäville ja tuttaville ja antanut innokkaiden kokeillakin autoa. Kyllähän ensikokemuksesta on sitten tykätty, Vertanen kertoo.
Reissuissa tarve suunnittelulle vähenee koko ajan
Perinteiseen polttomoottoriautoiluun verrattuna sähköauto tarvitsee toistaiseksi enemmän suunnitelmallisuutta. Akku ei täyty yhtä nopeasti kuin tankki, joten matkoja ja pysähdyksiä pitää miettiä etukäteen aiempaa paremmin.
– Minua se ei ole haitannut, kun olen suunnitelmallinen luonne, mutta ymmärrän jos joitakuita haittaa. Onneksi nyt alkaa olla latauspisteitä jo niin paljon, että ei tarvitse olla ollenkaan niin suunnitelmallinen kuin ennen, Tommi Vertanen sanoo.
Vertasilla pakettiauton akku täytyy sekä kotona että reissun päällä. Kotona taloyhtiössä on asennettu hyvät latauslaitteet, joilla akun varaus pidetään yleensä enintään 80 prosentissa akun käyttöiän pidentämiseksi. Tarvittaessa ladataan sitten täyteen pidempää ajoa varten.
– Pitkiä reissuja varten mietin pysähdykset etukäteen ja mieluusti niin, että alueella olisi useita eri latauspalveluiden tarjoajia. Silloin mahdolliset tekniset viat latausasemissa eivät aiheuta ongelmia. Onneksi tänne Jyvässeudullekin on tullut hirveästi lisää asemia, Vertanen kertoo.
Vertasten ja ID. Buzz Cargon yhteinen matka on jatkumassa hamaan tulevaisuuteen, mutta seuraavaakin autohankintaa on jo tullut mietittyä. Perheen toisena autona nyt oleva polttomoottori-Audi on vaihtumassa muutaman vuoden päästä, ja silloin Vertaset tekevät todennäköisesti loikan sataprosenttisesti sähköiseen autoiluun.
– Olen aina vertaillut vaihtoehtoja tarkasti, ja vaihtoehtoja voisivat olla ainakin Volkswagen ID.7 tai iso Audi e-tron, jota alkaa saada käytettynä. On minulla ollut muutama muunkin merkkinen auto, mutta valinta osuu yleensä luontevasti näihin, kun autot ovat aina toimineet luotettavasti ja ajotuntuma on ollut mukavan jämäkkä, Tommi Vertanen sanoo.
Reissuautolla Pohjois-Karjalaan
Minkälaisen matkakumppanin saa ID. Buzz Cargosta, kun kaksi miestä polkupyörineen lähtee reissulle Pohjois-Karjalaan? Tuomas Saulialan juttu joulukuulta 2022 sen kertoo.
Lue: Volkswagen ID.Buzz Cargo maastopyöräilijän reissuautona