Ikiliikkuja invataksina - miljoona kilometriä matkamittariin
Pohjanmaalla on invataksina Volkswagen Caddy, jota voi hyvällä syyllä nimittää oikeaksi ikiliikkujaksi. Autolla tuli nimittäin täyteen mahtavat miljoona ajokilometriä. Taksi-Caddya ajava Erkki Talvitie antaa Caddylle kiitosta sekä kestävyydestä että ajettavuudesta.
Teksti: Timo Toiviainen | Kuvat: Taina Renkola | Helmikuu 2019
Jalasjärvellä invataksina palveleva punainen Volkswagen Caddy on paikallisille tuttu näky katukuvassa. Tuttu on myös autoa kuljettava Erkki Talvitie, jolla on puolisonsa Pirkon kanssa takanaan pitkä ura taksarina. Mies kertoo, että perheessä on ajettu taksia 37 vuotta. Volkswagenin kanssa yhteiseloa on Etelä-Pohjanmaan lakeuksilla eletty kuitenkin vähän vähemmän, kymmenisen vuotta.
- Mersu oli aiemmin taksina meillä, mutta tuttu sanoi, että pitää olla tällaanen. Pian oli Jalasjärvellä seitsemän Caddya taksissa, kertoo Erkki.
- Seinäjoelta Käyttöautosta tämä hankittiin. Myyjä ei ollut ennestään tuttu.
Miljoona alle vuosikymmenessä
Talviteillä päädyttiin siis Volkswageniin, ja ylöjärveläisen Carsportin invataksiksi varustelema Caddy otettiin palveluskäyttöön vuoden 2010 keväällä. Miljoona kilometriä oli takana tämän vuoden tammikuun puolivälissä, joten rajapyykin täyttymiseen kului alle yhdeksän vuotta.
- Ei ole ollut aiemmin invataksia meillä. Päädyttiin tähän, kun vuonna 2009 saatiin toinen liikennelupa. Kela-kyytejä on ajeltu tässä Jalasjärven, Kurikan ja Ilmajoen alueilla. Kovin paljon maantieajoa ei ole ollut. Vähän kauempanakin autolla on kyllä käyty, Oulussa ja Helsingissä.
- Kanta-asiakkaitakin on vuosien varrella jonkin verran ollut. Kyllä tuota kilometrimäärää on ihmetelty. Kuljettajalle tämä on mukava kun saa istua tarpeeksi korkealla, on parempi selälle. Isot ovet ovat hyvät, ja ajoltaan tämä Caddy on henkilöautomainen, pohdiskelee Erkki.
Miehellä on kokemusta, sillä ajokilometrejä on takana kaikkiaan viisi-kuusi miljoonaa. Caddyn ja muiden taksien lisäksi alla on ollut vuosikymmenten ajan puutavara-auto.
- Enimmillään vuodessa tuli ajettua 220 000 kilometriä. Mitään pahempaa ei ole sattunut, kertoo Erkki.
Työt muuttuvat, mutta jatkuvat
Erkin ja Pirkon Caddy on tekniikaltaan Euro 4 -tasoa, joten viime vuodenvaihteen jälkeen sillä ei ole enää saanut ajaa Kelan kustantamia kyytejä. Erkin mukaan vanhastaan tuttuja invataksin tarvitsijoita on kuitenkin edelleen asiakkaina, nyt omalla rahalla maksaen.
Isot ajomäärät vuodessa tarkoittavat, että auton on vietettävä aika tien päällä eikä korjaamolla. Erkki Talvitien mukaan taksi-Caddy on toiminut luotettavasti, lukuun ottamatta alkuvaiheessa esiintynyttä moottoriongelmaa. Caddy on varustettu kaksilitraisella dieselmoottorilla ja manuaalivaihteistolla.
Tyypillinen suomalainen eläköitymisikä on Erkillä jo saavutettuna, joten Caddyn tahti kilometrien keräämisessä saattaa vähän rauhoittua. Ajaminen ei silti lopu, ja uudemman auton hankkiminenkin voi vielä olla edessä.
- Ehkä pidän silti tämän Caddyn itselläni, pohtii Erkki.