Kohti sähköistyvää liikennettä
Markkinointi- ja viestintäjohtaja Karoliina Lehmusvirta haluaa sähköautollaan vaikuttaa autoilun ympäristövaikutuksiin ja olla mukana liikenteen sähköistämisessä. ID.3:n ostamisen jälkeen häntä on ilahduttanut erityisesti kanssasähköautoilijoiden lämmin vastaanotto.
Teksti Ida Ijäs | Kuvat Juho Kuva | Marraskuu 2020
Kun suunnittelu- ja asiantuntijaorganisaatio Rambollin viestintä- ja markkinointijohtaja Karoliina Lehmusvirta hankki Volkswagen ID.3-sähköauton, taustalla vaikuttivat ympäristöasiat ja halu vaikuttaa.
”Haluan olla osaltani edistämässä sähköautojen yleistymistä ja liikenteen sähköistämistä. Sähköautoa hankkiessani ajattelin, että tämä on se asia, missä voin valita ja toimia kestävästi”, Lehmusvirta kertoo.
Päätökseen vaikutti myös Lehmusvirran työpaikan kannustava asenne sähköautoja kohtaan.
”Olen tullut tietoisemmaksi ympäristöasioista nykyisen työpaikkani Rambollin kautta. Yksi osaamisalueistamme on juuri älykkään ja kestävän liikkumisen suunnittelu, jota johdamme Suomesta käsin kansainvälisenä palveluna. Se on saanut myös minut pohtimaan, miten voin omalta osaltani vaikuttaa liikenteessä tuotettuihin päästöihin.”
Ajoturvallisuutta ja tilaa
Ennen ID.3-täyssähköauton hankkimista Lehmusvirralla oli jo kokemusta sähköautoista.
”Perheessämme on jo ennestään hybridi. Myös sekä entisen että nykyisen työpaikkani yhteiskäyttöautot ovat sähköautoja, joiden ajamisesta olen saanut hyviä kokemuksia.”
Uudessa ID.3:ssa Lehmusvirta arvostaa hiljaisuutta ja ajotuntumaa, joka on vakaa mutta ketterä. Kiitosta saa myös auton tilavuus: kyytiin mahtuu hyvin koko perhe.
”Auton ääniohjaus on myös ominaisuus, joka lisää ajoturvallisuutta, kun nappuloista ei tarvitse säätää ajaessa. Lapsissa ääniohjaus herättää erityistä hilpeyttä. Jos autolle sanoo, että se on ihana, se vastaa ajavansa myös mielellään meidän kanssamme.”
Kun tulen töistä kotiin, ajan auton talliin ja laitan lataukseen. Se on hyvin helppoa."Karoliina Lehmusvirta
Helppoa latausta – kotona ja työpaikalla
Lehmusvirta lataa sähköautoa pääosin kotonaan. Autotallista löytyy 16 ampeerin Elli-latausasema, jonka Lehmusvirta asennutti ID.3:n hankkiessaan. Latausaseman teho on riittänyt arkiajoon mainiosti.
”Kun tulen töistä kotiin, ajan auton talliin ja laitan lataukseen. Se on hyvin helppoa. Elli suosittelee lataamaan auton 80 prosenttiin, ja se toimintamatka on riittänyt oikein hyvin.”
Lehmusvirta ei sanojensa mukaan aja arkisin kovin pitkiä matkoja, vaan ajo keskittyy työpaikan, kodin ja lapsien harrastuspaikkojen välille. Kaikki tapahtuu parikymmenen kilometrin säteellä. Jos töiden jälkeen pitäisi ajaa jonnekin kauemmas, ei latauksesta tarvitsisi siltikään huolestua.
”Työpaikkani Rambollin pihasta löytyy 24 sähköauton latauspistettä, ja siellä on varauduttu jopa 50 latauspisteeseen, jos sähköautot yleistyvät nopeasti”, Lehmusvirta kertoo.
Sähköautoilijoiden lämmin vastaanotto
Sähköauto on herättänyt kiinnostusta Lehmusvirran työpaikalla ja perheessä.
”Työpaikalla huomattiin kyllä heti sähköauto ja oltiin kiinnostuneita ja innostuneitakin. Myös omat lapseni ovat pitäneet sähköautoa melkein jopa itsestään selvänä valintana. Jälkikasvu ja seuraava sukupolvi ovat hyvin ympäristötietoisia, joten he pitävät kierrättämistä ja ympäristöviisaita valintoja tietynlaisena välttämättömyytenä.”
Erityisen iloinen Lehmusvirta on ollut kanssasähköautoilijoiden yhteisöstä ja tuesta.
”Olen hyvä esimerkki vähemmän sähköautoista tietävästä autoilijasta, ja ID.3:n oston jälkeen olen kysellyt somessa aloittelevan sähköautoilijan kysymyksiä. Sähköautoilijoiden yhteisö on ottanut minut hyvin ystävällisesti vastaan, vastaillut kysymyksiini ja antanut vertaistukea. Se on ollut iloinen yllätys.”
Tulevaa ajatellen Lehmusvirralla on ID.3:n suhteen selvät sävelet.
”Sähköauton ympäristövaikutukset näkyvät sitä käyttämällä, joten kun auto on hankittu, jää meidän hybridi entistä useammin talliin.”