Kovaa kuntoa ja tiukkoja nousuja - pyöräilyelämys Euroopassa

Robson Lindberg ei anna minkään olla esteenä aktiiviselle elämälle. Urheilussa vammautumisesta huolimatta hän toteutti idean kiertomatkasta Euroopan upeissa pyöräilymaastoissa. Matkassa olivat mukana myös Volkswagen-matkailuautot.

Teksti Timo Nurmi | Kuvat James Mitchell ja Wille Öhman | Marraskuu 2020

- Voitko soittaa uudelleen viiden minuutin päästä? Vedin juuri treenin, ja nyt pitää käydä suihkussa.

Soitto Robson Lindbergille osoittaa, että mies ei ole luopunut urheilullisesta elämäntavasta haasteista huolimatta. Sisukkuutta mieheltä on kyllä kysytty, sillä muutama vuosi sitten hän sai aivovamman jääkiekko-ottelussa taklauksen seurauksena. Robson ei jäänyt surkuttelemaan itseään vaan jatkaa edelleen sporttisella asenteella, johon kuuluu muun muassa polkupyöräilyn harrastaminen. Eikä kyseessä ole mikä tahansa rullailu; kun miehellä on kokemusta esimerkiksi triathlon-kisoista, on fillarointikin tiukkaa ja päämäärätietoista. Niinpä Robson rakensi ystävänsä kanssa todellisen elämysreissun, jolle asetettiin selkeät tavoitteet.

- Viime vuoden puolella juttelin kaverin kanssa, ja hän sanoi haluavansa ajaa pyörällä jokaisessa maanosassa. Kukaan ei vielä ole tehnyt sellaista settiä. Kaveri kysyi, lähdenkö messiin. Sanoin, että ilman muuta. Päätettiin toteuttaa homma ja treenattiin sitä varten vuoden ajan.

Suunnitelmat muuttuivat poikkeustilanteen mukaan

Alkuvuodesta räjähtänyt koronapandemia kuitenkin sotki kavereiden matkasuunnitelmat, kuten monta muutakin asiaa. Robson oli ajatellut osallistua jälleen Ironman-kilpailuun, mutta selvisi, että kisakausi ei toteudukaan niin kuin oli ajateltu. Pyöräseikkailua ei kuitenkaan peruttu, muutettiin vain suunnitelmia.

- Päädyimme siihen, että toteutamme tiiviin ajoviikon Euroopassa: seitsemän päivää, seitsemän maata. Olisimme kiertäneet Belgiassa, Luxemburgissa, Itävallassa, Liechtensteinissa, Sveitsissä, Ranskassa ja Saksassa.

Loppujen lopuksi koko ajan tiukentuneet koronarajoitukset jättivät jälkensä tähänkin matkasuunnitelmaan. Matkasta tuli kuitenkin mahtava kokemus, jonka aikana Robson ja kaverinsa kerryttivät komean määrän kilometrejä.

- Me aloitettiin pyöräilyurakka Sloveniasta. Sieltä jatkettiin Italiaan ja edelleen Saksaan, jossa meillä oli tukikohta. Saksasta käsin ajettiin sekä Ranskan että Saksan nousut, selvittää Robson.

Volkswagen California Ocean ja Till Schenk tauolla. Dreznica, Slovenia. Kuva: James Mitchell 
Ensimmäinen nousu Sloveniassa oli noin 3,9 kilometrin mittainen."
 

Tiukkoja nousuja vuoristoissa

Nousut ovat tässä tarinassa aivan oleellinen juttu, sillä miesten projektilla oli Everest-teema. Kuuluisan vuoren mukaan asetettu tavoite sisälsi 8 848 nousumetriä. Kaksikko laski, että ihanteellinen mäki tavoitteen kasaan polkemista varten olisi 4-8 kilometrin pituinen ja siinä olisi enintään kahdeksan prosentin nousukulma.      

- Ensimmäinen nousu Sloveniassa oli noin 3,9 kilometrin mittainen. Ranskassa oli suunnilleen samanlainen ja Saksassa sitten tuplasti pidempi. Kun nousumetrejä kerätään, samaa mäkeä vedetään ylös ja taas alas monta kertaa. Esimerkiksi Sloveniassa nousuja kertyi kolmisenkymmentä, muistelee Robson.

Till Schenk ja Robson Saksan kesäisillä maanteillä. Kuva: James Mitchell
Puutarhakalusteet esiin! Tauko ja ravintotankkaus Saksan Britzingenissä. Volkswagen-matkailu­auto palvelee kaupunkimaisemassa. Robson Lindberg, Till Schenk, Wilhelm Öhman ja James Mitchell. Kuva: James Mitchell

Volkswagen mukana mahdollistajana

Projektilla oli siis kovat tavoitteet, joten myös välineiden oli oltava huippuluokkaa. Kaksikko käytti tarkoitusta varten koottuja hiilikuitupyöriä, jotka ovat mahdollisimman kevyitä mutta lujia.

Pyörien, miesten ja kaiken mukana kulkeneen tavaran liikutteluun tarvittiin myös tilavat ja luotettavat ajoneuvot. Tilaa piti löytyä lisäksi ryhmän muille jäsenille.

- Meillä oli huoltojoukkoja mukana. Valokuvaajia oli kaksi, ja erikseen oli vielä videokuvaaja. Ideana oli, että päivisin ajetaan pyörällä ja öisin siirrytään autoilla paikasta toiseen.

Robson otti yhteyttä Volkswageniin ja kysyi mahdollisuutta yhteistyöhön. Vastaus oli myönteinen ja innostunutkin, hän sanoo.

- Volkswagenillahan on voimakas seikkailukulttuuri ja van life -perinne pitkältä ajalta. Me kerrottiin mitä tarvitaan, ja Volkswagenilla mietittiin miten homma hoituu parhaalla mahdollisella tavalla.

Pyöräilyprojektin huoltoautoiksi valikoitui komea kolmikko: kaksi Volkswagen Grand CaliforniOpens an external linka -matkailu­autoa ja yksi hieman kompaktimpi California Ocean. Crafterin pohjalta kehitetyn Grand Californian tilat riittivät Robsonin mukaan mainiosti suomalaisjoukon tarpeisiin.

Robson Lindberg polkee vuoristomaisemissa. Grand Ballon, Ranska. Kuva: James Mitchell

Kaikki tarvittava mukana autoissa

- Etukäteen ajateltiin, miten saadaan kaikki kamat mahtumaan autoihin. Kaikki saatiin kuitenkin vaivatta mukaan, vaikka tavaraa oli niin paljon, että koko setin purkaminen perillä kesti pari päivää. Pyörätkin kuljetettiin autoissa sisällä, koska ei haluttu, että ne ovat siirtymien aikana ulkona alttiina sateelle ja toisista autoista ehkä lentäville pikkukiville.

- Vaikka Grand California tuntui todella tilavalta, se oli ihan mahtava ajaa. Tosi autokuskin auto. Me ajettiin pisimmillään jopa 1 000 kilo­metriä päivän aikana. Mukautuva vakio­nopeuden­säädin oli mainio varuste, se piti hienosti sopivan välimatkan edellä ajavaan autoon.

Ryhmä käytti autojaan paitsi siirtymäajoihin myös yöpymisiin, kuten matkailuautoille sopiikin.

- Meillä oli monesti tilanne, että oltaisi voitu nukkua sisällä talossa, mutta nukuttiin kuitenkin autoissa. Säädin lämmityksen sopivaksi itselleni eli aika viileäksi, koska tykkään nukkua sellaisissa oloissa. Kosteus pysyi silti hyvin poissa sisätiloista. Aivovamman takia myös pimeys nukkuessa on tärkeää, ja Grand Californian saikin hyvin pimennettyä yön ajaksi, kertoo Robson.

Videokuvaaja Oliver Grenaa odottelee pyöräilijöitä. Grand Ballon, Ranska. Kuva: James Mitchell 
Matkalla Britzingenistä Bergamon kautta Sloveniaan. Hyvin varustetut matkailuautot parkissa. Kaksi Volkswagen Grand Californiaa ja keskellä California Ocean. Kuva: Wilhelm Öhman

Viikossa 900 kilo­metriä

Kun Robson ryhmineen noin viikon kiertämisen jälkeen saapui takaisin reissun lähtöpisteeseen Saksan Britzingeniin, takana oli yli 900 kilo­metriä pyöräilyä Keski-Euroopan mäkisissä maastoissa. Aikaa satulassa oli kulunut 56 tuntia ja nousumetrejä kertynyt kaikkiaan 29 000. Everest-teeman tavoite saatiin siis kasaan useassa maassa.

- Oli sikasiistiä, saatiin viettää hienoa aikaa ja ylittää itsemme, työntää kroppaa äärirajoille. Nähtiin myös tosi upeita paikkoja, fiilistelee Robson.

Euroopan-kiertue pyörän päällä ei sammuttanut Robsonin ajonälkää, ja mies miettiikin jo uusia projekteja.

- Olen jo suunnitellut, että lähden parin kaverin kanssa Grand Californialla reissulle Norjaan. Ensi vuodeksi on tarkoitus koota iso paketti ja lähteä toteuttamaan se nyt koronan takia jäänyt kaikkien maanosien kiertoreissu. Siihen meneekin enemmän aikaa, vaikka ajatuksena onkin pyöräillä vain yhdessä kohteessa joka maanosassa.