Monta tapaa ladata sähkö­auto

Sähköauton lataaminen eroaa monella tapaa auton tankkaamisesta. Onneksi muutaman perusasian opettelulla pääsee helposti matkaan.

Teksti Tuomas Sauliala | Kuvat Volkswagen | Lokakuu 2020

Eri lataustavoissa oleellinen ero on teho, joka ilmoitetaan kilowateissa (kW). Kilowatti on tuhat wattia. Esimerkiksi kotona kahvinkeitin ottaa tehoa noin kilowatin ja sähkökiuas reilut viisi kilowattia. Sähkö­auto ottaa tehoa jopa satakertaisesti.

Peruslataus on yleisin ja edullisin vaihtoehto

Helpoin tapa ladata autoa on sen parkkipaikalla, kotona, töissä tai esimerkiksi kaupan pihalla asiointilatauspisteessä. Kodin tai työpaikan pysäköintipaikalle voi asentaa niin sanotun peruslatauslaitteen. Kotiin asennettua AC-vaihtovirtalaturia voidaan kutsua myös kotilatauslaitteeksi. Tämä on käytännössä aina edullisin tapa ladata autoa, ja sillä voivat ladata sekä sähköautot että ladattavat hybridit. Tällaista latausta kutsutaan myös vaihtovirtalataukseksi eli AC-lataukseksi.

Peruslatauksen teho vaihtelee 3,7–22 kW:n välillä, sähköliitännästä riippuen. Kotilataus on usein matalatehoista, kun taas julkisilla latauspaikoilla tehoa on enemmän. Autoa voi ladata myös tavallisesta pistorasiasta. Tällöin latausteho on kuitenkin pieni, ja liittimien kuntoon on kiinnitettävä huomiota.

Latausteho riippuu myös autosta. Uuden Volkswagen ID.3:n latausteho peruslatauksessa on jopa 11 kW. Tällä teholla auto latautuu tyhjästä täyteen reilussa kuudessa tunnissa, kun 3,7 kilowatin teholla lataus kestää noin 18 tuntia. 

Julkisilla latauspaikoilla autoilija käyttää omaa latauskaapelia, joka liitetään latauslaitteeseen. Kotilatureissa on kätevää käyttää kiinteällä kaapelilla varustettua latauslaitetta.

Koska lataus kestää tunteja, on se kätevintä ladata joko yön yli, työpäivän aikana tai ostosreissun yhteydessä. On myös hyvä muistaa, että auton akku harvoin on täysin tyhjä latauksen alussa, ja toisaalta akkua ei kannatakaan ladata aina täyteen. ID.3:n akku suositellaan ladattavaksi normaalikäytössä maksimissaan 80 %:n varaustasoon akun käyttöiän optimoimiseksi.

Kotilatauslaitteen voi tilata asennettuna kätevästi esimerkiksi Volkswagenin tytäryhtiö Ellin verkkokaupasta. ID.Charger-laturista on kaksi versiota, kotilatauslaitteen hinnat alkavat 399 eurosta. Voit tutustua latureihin tarkemmin Ellin verkkosivuillaOpens an external link.

Suomessa on noin 1100 julkista AC-latauspaikkaa, joissa on yhteensä noin 3500 latauspistettä.

K-Lataus-verkoston latauspisteet löydät helposti latauspaikkakartan avulla.

Pikalatauksella nopeasti takaisin tien päälle

Sähköautojen toiminta­matka on tavallisesti satoja kilometrejä. Sähkö­auto siis sopii myös kuskille, joilla ei ole latausmahdollisuutta kotona tai työpaikalla. Auton voi ladata esimerkiksi ostosreissun yhteydessä, jokaöinen lataus on harvoin tarpeen.

Tällöin hyvä valinta lataustavaksi on pika­lataus, joka on myös oikea valinta tien päällä ja pitkillä matkoilla. Pikalataus on yleensä tarjolla vain täyssähköautoille.

Pikalataus työntää akustoon energiaa paljon suuremmalla teholla peruslataukseen verrattuna. Sen paksu kaapeli on asennettu kiinteästi pikalaturiin. Pikalatauksen teho ei ole riippuvainen auton sisäisestä laturista, ja sitä kutsutaan myös tasavirtalataukseksi tai DC-lataukseksi. 

Pikalatauksen teho pienenee akun täyttyessä, ja myös latauslaitteiden teho vaihtelee jonkin verran. Suurin osa pikalatureista, kuten K-Latauksen pikalaturitkin, lataavat 50 kilowatin teholla. 

Sähkö­auto siis sopii myös kuskille, joilla ei ole latausmahdollisuutta kotona tai työpaikalla."
 

Maanteiden varteen nousee vähitellen myös suurteholatureita, jotka toimivat 150 kilowatin teholla. IONITY-verkoston asemat työntävät tehoa jopa 350 kilowattia. Näitä laitteita kutsutaan usein myös HPC-latureiksi tai hyperlatureiksi. 

Suurin latausteho vaihtelee auton mukaan. Esimerkiksi ID.3:n suurin latausteho on mallista riippuen 100 tai 125 kilowattia. ID.3:n lataus 80 %:n varaustasolle kestää noin 50 minuuttia tavallisessa pikalatauksessa ja noin 35 minuuttia suurteholatauksessa. 

Kaikkien lataustapojen ympäristöystävällisyys määräytyy sähkön tuotantotavan mukaan, lataustavalla ei ole juurikaan merkitystä ympäristövaikutuksiin.

Suomessa on noin 240 DC-pikalatauspaikkaa, joissa on yhteensä noin 300 latauspistettä.

Tunnistaudu latauspaikalla 

Julkinen lataus on harvoin ilmaista. Yleensä laturille tunnistaudutaan joko mobiilisovelluksen tai RFID-tunnisteen avulla. Esimerkiksi K-Latauksen sovellukseen tallennetaan luottokortin tiedot ja ladatut energiat laskutetaan kerran kuukaudessa. 

Latauksen hinta vaihtelee. Tavallisesti suuritehoinen lataus on kalleinta, ja paikoitellen voidaan laskuttaa myös pysäköinnistä. Laskutusperusteena on yleisesti joko aika tai energia, eli minuutit tai kilowattitunnit. 

K-Latauksen peruslatauksen hinta on 2 senttiä minuutilta, pika­latauksen hinnan ollessa 20 senttiä minuutilta (hinnat 6.10.2020). Esimerkiksi tunnin pika­lataus kauppareissun aikana maksaa 12 euroa, jolla ID.3:n akku tarjoaa 420 kilometrin toimintamatkan. Vastaavasti parin tunnin peruslataus tuo akkuun noin 160 kilometrin ajokantaman 2,4 eurolla. Nopeampi lataus on siis kalliimpaa, mutta edelleen edullista verrattuna bensiinin tankkaamiseen.

Yleensä laturille tunnistaudutaan joko mobiilisovelluksen tai RFID-tunnisteen avulla.

Rohkeasti kokeilemaan!

Tässäkin artikkelissa toistuvat kilowatit ja kilowattitunnit menevät usein sekaisin ja voivat tuntua hankalilta. Niihin voi tutustua, mutta niistä ei tarvitse välittää. Kannattaa lähteä rohkeasti kokeilemaan erilaisia lataustapoja ja -laitteita. Autoa tai laturia ei saa rikki niitä käyttämällä.

Kun kotilataus alkaa sujumaan, kannattaa aloittaa julkisten latausten kokeilut vaikkapa läheisen Citymarketin K-Latausasemalla. Kun sekä standardi- että pika­lataus sujuvat, osaakin jo käyttää kaikkia Suomen kymmeniä K-Latausasemia, ja tie on auki sähköautoilulle koko maassa.

Lisätietoa Volkswagen-sähköautojen lataamisesta.Opens an external link

Muista ainakin nämä
  • Sähköautoa voi ladata hyvin erilaisilla tehoilla. Yhdessä paikassa lataus voi kestää päivän, toisessa vain kymmeniä minuutteja. Sähköauton lataaminen vaatii pientä ajattelutavan muutosta verrattuna polttoaineiden tankkaamiseen. 
  • Peruslataukseen kytketään oma kaapeli, se kannattaa siis pitää mukana auton tavaratilassa. Kaapeli lukittuu kiinni sekä autoon että latauslaitteeseen, älä siis kisko niitä voimalla irti.
  • Lisäksi kannattaa pitää mukana tilapäislatauslaite, jolla saat tarvittaessa ladattua auton akkua missä tahansa, missä on tavallinen ”suko”-pistorasia. 
  • Pikalataukseen et tarvitse omaa kaapelia, se on jo valmiiksi latausasemassa. Pikalatausaseman kahdesta kaapelista toinen sopii autoosi.
  • Latauspaikalla pitää yleensä tunnistautua. Tätä varten tarvitset sopimuksen palveluntarjoajan kanssa ja älypuhelinsovelluksen tai RFID-tunnisteen. Lataus maksaa, mutta yleensä kustannukset ajokilometriä ovat pieniä bensiiniin ja dieseliin verrattuna.