Pieni opas sähköautoiluun
Joko sinä tunnet sähköauton ja ladattavan hybridin toimintaperiaatteen sekä sanaston? Kokosimme pienen tietopaketin sähköautojen ja ladattavien hybridien toiminnasta.
Teksti Volkswagen | Kuvat Volkswagen I Marraskuu 2016
Volkswagen toi Suomen markkinoille ensimmäiset täyssähköautonsa e-up!- ja e-Golf-mallit sekä ladattavan plug-in-hybridimallin Golf GTE:n 2014. Seuraavana vuonna ladattavien hybridien mallisto laajeni Passat ja Passat Variant GTE -malleilla. Pariisin autonäyttelyssä 2016 esiteltiin e-Golf, jonka toimintamatka sähköllä on jopa 300 kilometriä.
Joko tunnet sähköauton ja ladattavan hybridi toimintaperiaatteen sekä sanaston? Tässä tärkeimmät faktat sähköautojen ja ladattavien hybridien toiminnasta:
BEV (Battery Electric Vehicle)
Täyssähköauto käyttää voimanlähteenä sähkömoottoria ja akustoon ladattavaa sähköenergiaa.
E-auto
Auto ei käytä perinteisiä polttoaineita vaan sähkövirtaa. Tarkemman määrityksen mukaan termi kattaa energialähteestä riippuen sähkömoottoria käyttävät ladattavat sähköautot ja vetyä käyttävät polttokennoautot. Yleiskielessä e-autolla tarkoitetaan lähes aina akustoon ladattavaa virtaa käyttävää täyssähköautoa (BEV).
HEV (Hybrid Electric Vehicle) hybridi
Hybridiautot yhdistävät käytössä kaksi voimanlähdettä ja kulkevat joko polttomoottorilla, sähkömoottorilla tai molemmilla samanaikaisesti. Liikkeellelähdöt ja hidas ajo tapahtuvat yleensä pelkän sähkömoottorin voimin.
Litiumioniakku
Volkswagenin käyttämä korkean energiatiheyden akku.
PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle) ladattava hybridi
Ladattava hybridi, joka yhdistää polttomoottorin ja sähkömoottorin käytön. Toisin kuin tavallisissa hybrideissä, joissa akun lataus tapahtuu vain muuttamalla jarrutusenergiaa sähköksi, ladattavissa hybrideissä sähkömoottorin merkittävästi suurempi akku on ladattavissa latauspistokkeesta.
Ladattavat hybridit mahdollistavat jopa 50 kilometrin toimintamatkan pelkästään sähkömoottorilla. Pidemmillä ajomatkoilla käyttöön siirtyy automaattisesti auton polttomoottori. Ihanteellinen vaihtoehto ihmisille, jotka normaalin päivittäisen ajon lisäksi ajavat myös pidempiä ajomatkoja.
Pikalataus CCS (Combined Charging System)
Vaihtovirtalatauksen lisäksi (tilapäis-, koti- tai asiointilatauslaitteella), tasavirtalataus CCS-pikalatauslaitteella lataa täyssähköautojen akun 20–30 minuutissa noin 80 % kapasiteettiin asti.
Akkujen optimointi
Akkuteknologia on jo jokapäiväistä. Volkswagen myöntää sähköautojensa ja ladattavien hybridien akuille 8 vuoden tai 160 000 kilometrin takuun. Volkswagen haluaa kuitenkin parantaa modernia akkuteknologiaa.
Litiumakun energiasisältö
Litiumioniakun energiasisältö on alhaisempi kuin perinteisten polttoaineiden. Energian varastoinnissa on vielä kehityspotentiaalia. Tämän hetkinen energiatiheys 140 wattituntia/kilogramma noussee lähivuosina 200:aan ja pidemmällä aikavälillä 250 Wh/kg. Seuraavasta akkusukupolvesta tehdään jo perustutkimusta: metalli-ilma-akulla voidaan nostaa päivittäistä toimintamatkaa jopa 600 kilometriin.
Pikalatauslaite lataa auton akun noin puolessa tunnissa 80 % täyteen.
Sähköautojen akkujen turvallisuus
Korkea energiatiheys ahtaassa tilassa saattaa synnyttää oikosulun ja johtaa tulipaloon. Volkswagenilla tutkitaan edelleen materiaaleja, jotka eivät synnytä ei-toivottuja kemiallisia reaktioita. Volkswagenin modulaarinen MQB-rakenne ja uusin sähköautojen modulaarinen MEB-rakenne mahdollistavat akuston, sen ohjauslaitteiston ja korkeajännitejohtimien sijoittamisen siten, ettei akusto pääse onnettomuudessa vahingoittumaan ja vahingoittamaan ketään.
Akkujen käyttöikä
Akkujen käyttöikää testataan tiukoissa laboratorio-oloissa. Nykyakut kestävät ongelmitta 3 000 täyttä lataussykliä. Vaikka sähköautolla ajettaisiin vain 100 km/lataus, on laskennallinen akkujen toimintamatka 300 000 kilometriä.
Akkujen kierrätys
Volkswagenilla pyritään maksimoimaan materiaalien kierrätys: kaikkien akkujen osien tulee olla kierrätettävissä. Näin säästetään ympäristöä ja kukkaroa. Tehokas käytettyjen akkujen hyödyntäminen alentaa lopulta myös autojen hintoja. Siksi osien ja materiaalien kierrätystä tutkitaan perusteellisesti.