Sähköauton uusi MEB-rakenne
MEB-rakenne (Modularer Elektrifizierungsbaukasten) on perusta Volkswagenin tuleville sähköautoille. Mutta kuinka MEB-rakenne toimii, ja mihin sitä tarvitaan? Tässä vastaukset kymmeneen tärkeimpään kysymykseen.
Teksti: Joachim Hentschel | Kuvat: Volkswagen AG
| Käännös: Liisa Karmakka | Maaliskuu 2017
1. Mikä on MEB-rakenne?
MEB on Volkswagenin parhaillaan kehittämä modulaarinen rakenne sähköautojen tuotantoon. Vuonna 2012 käyttöön otettu MQB eli modulaarinen poikittaisrakenne (Modularer Quearbaukasten) mullisti autojen arkkitehtuurisen teknisten järjestelmien rakenneajattelun. Joustava modulaarinen rakenne teki tuotannosta tehokkaampaa ja syrjäytti pohjalevyperiaatteen. MEB-rakenne on seuraava suuri askel: rakennetta on kehitetty jo vuodesta 2015 lähtien hyödyntäen ja kehittäen MQB-rakenteen vahvuuksia sähköautoiluun sopiviksi.
MEB-rakenne optimoi entisestään sähköautojen suunnittelua ja tuotantoa.
2. Miten MEB-rakenne eroaa MQB-rakenteesta?
Kun MQB:n konseptuaalinen rakenne aikanaan kehitettiin, ajatus sähköautoista volyymimalleina ei ollut vielä niin keskeinen kuin tänään. MEB-rakennetta on kehitetty nykyvisiota ajatellen. Miten huomioidaan akselit, voimansiirto, raideleveys ja painosuhteet, jotta rakenteet on optimoitu sähköautojen vaatimuksille? Mikä on paras muoto ja sijainti akustolle? Tällä hetkellä myynnissä olevat Volkswagenin sähköautot pohjaavat MQB-rakenteelle, joka toimii hyvin, mutta MEB-rakenne optimoi entisestään sähköautojen suunnittelua ja tuotantoa.
3. Mihin uutta modulaarista rakennetta ylipäätään tarvitaan?
MEB:n kaltainen modulaarirakenne on kehitetty tekemään sähköautojen tuotannosta aiempaa tehokkaampaa ja siten ajan myötä edullisempaa. Se antaa Volkswagenille mahdollisuuden ohjata tuotantoa sähköautoihin johdonmukaisemmin kysynnän kasvaessa. On muitakin tekijöitä, jotka vaikuttavat tulevaisuuden sähköautojen hintoihin, kuten akkuteknologian nopea kehittyminen.
4. Onko jo autoja, jotka pohjautuvat MEB-rakenteelle?
Volkswagen on esitellyt jo kolme täyssähkökonseptiautoa, jotka kaikki pohjautuvat MEB-rakenteelle: 2016 esitelty BUDD-e, Pariisin autonäyttelyssä syksyllä 2016 esitelty I.D. sekä tammikuussa 2017 Detroitin autonäyttelyssä esitelty I.D. BUZZ – tulevaisuuden visio täyssähköisestä Volkswagen tila-autosta. Tarkoitus on aloittaa MEB-rakenteelle pohjautuvan kompaktin täyssähköauton sarjavalmistus vuonna 2020.
5. Huomaako kuljettaja eroa?
Volkswagenin e-mallien kuljettajat hyötyvät jo nyt sähköautoilun ajo-ominaisuuksista. MEB-pohjainen sähköautosukupolvi parantaa ominaisuuksia entisestään: täydet vääntöominaisuudet jo liikkeellelähdössä, takaveto, sen edut vetoon ja kiihdytykseen, akuston sijoituspaikan ansiosta optimaalinen ajettavuus sekä paremmat digitaaliset toiminnot. Moni tulevaisuuden visio, joka muutama vuosi sitten tuntui vielä tarpeettomalta, on nyt otettu huomioon MEB-rakenteessa.
6. Vaikuttaako MEB-rakenne auton sisätiloihin?
MEB-rakenteen keskeinen elementti on voimanlähteenä toimiva korkeajänniteakusto. Sen suunnittelu ja sijoituspaikka on avainasemassa. Ensisilmäyksellä akuston rakenne muistuttaa suklaalevyä: se on litteä ja koostuu osamoduuleista. Pohjaan rakennetut osat tuovat paljon lisätilaa auton sisätiloihin. Esimerkiksi I.D.-konseptiauto on pituudeltaan Golfin luokkaa, mutta sisätiloiltaan kuin Passat. Lisäksi kojelautaa on pienennetty ja keskikonsolin sijoituspaikka on säädettävissä (”Physical App”). Tila ja sen käyttö on tärkeä tekijä tulevaisuudessa: autonominen ajaminen vapauttaa vaikkapa tekemään töitä matkan aikana tai vain viettämään vapaa-aikaa.
Volkswagenin e-mallien kuljettajat hyötyvät jo nyt sähköautoilun ajo-ominaisuuksista.
7. Mitkä ovat suurimmat haasteet MEB-rakenteen kehitystyössä?
Ensimmäinen haaste on visio. MEB-rakenteessa on otettava huomioon eri teknologiset kokonaisuudet, jotka mahdollisesti tulevat käyttöön vasta myöhemmin: digitalisointi, verkottuminen ja autonominen ajaminen. Millainen auton arkkitehtuurin tulee olla, jotta mahdollisimman monen sovelluksen ja rajapinnan integrointi on mahdollista? Laitteistojen liittäminen jälkikäteen olemassa olevaan rakenteeseen on epäedullinen ratkaisu. MEB-rakenteessa pitää olla alusta alkaen yhteiskäyttöautoihin tarkoitettu digitaalinen lukitusjärjestelmä tai autopilotin sensorit. Toisena haasteena on tuotannon kustannustehokkuus, jotta sähköautoilu saadaan kaikkien ulottuville.
8. Mitä pitää vielä tehdä, että MEB-rakenteeseen pohjautuvat autot tulevat sarjatuotantoon?
Kehitystyö aloitettiin 2015. Suuria edistysaskeleita on jo tehty, ja ensimmäinen kehitysvaihe saatetaan loppuun keväällä 2017. Sarjatuotanto I.D.-konseptiauton kaltaiselle sähköautolle alkaisi vuonna 2020. Se, kuinka nopeasti sähköautoilu tulevaisuudessa yleistyy, on kiinni infrastruktuurista, eli julkisen latausverkoston laajuudesta. Julkisen latausverkoston laajuus vaihtelee suuresti maasta toiseen, tosin tälläkin saralla otetaan nyt isoja harppauksia eteenpäin.
9. Korvaako MEB-rakenne kokonaan MQB-rakenteen?
Ei korvaa. Vaikka sähköautoilun ennustetaan kasvavan seuraavan vuosikymmenen aikana, Volkswagen jatkaa polttomoottoriautojen valmistamista, ja siihen tarvitsemme modulaarista MQB-rakennetta. Ja vaikka MQB-rakenne soveltuu myös sähköautoille, yhtälö ei toimi toisinpäin. MEB-rakenne ei sovellu polttomoottorille, jolle ei ole tarpeeksi tilaa MEB-rakenteen arkkitehtuurissa.
10. Mikä on MEB-rakenteen merkitys Volkswagenille?
Transform 2025+-strategian mukaisesti Volkswagen-konsernin tavoitteena on myydä miljoona sähköautoa vuosittain vuodesta 2025 alkaen, noin 30:tä konsernin eri mallia. Tämän tavoitteen saavuttamisessa MEB-rakenne on keskeinen: sähköautojen laajamittainen sarjatuotanto on mahdollista vain uuden modulaarirakenteen pohjalle. Kyse on paljon muustakin kuin vain suunnittelun teknisistä yksityiskohdista: modulaarinen MEB-rakenne on sijoitus tulevaisuuden liikkumiseen. Se on virstanpylväs Volkswagenin tulevaisuudessa.