Volkswagen taipuu vaikka pankkikonttoriksi
Vuosittain yli 3 000 hyötyautoa eri ajo- ja työtehtäviin räätälöivä Verhoomo Sorsa on rakentanut Volkswagenista muun muassa neljällä pyörällä liikkuvan pankkikonttorin ja polkupyörien huoltoliikkeen.
Teksti: Marko Mäkinen | Kuvat: Marko Mäkinen | Helmikuu 2018
Lähes 40 vuotta hyötyautoja varustelleen Verhoomo Sorsan toimitusjohtaja Ilari Salonen kertoo, että yhtiön kärkituotteita ovat edelleen matkailuautot, joiden valmistuksessa ja kehittämisessä Sorsa on ollut pitkään alan edelläkävijä. Tuotannosta suurin osa on huoltoautoja, ja niiden osuus nousee edelleen.
Verhoomo Sorsa on rakentanut koko olemassa olonsa ajan Volkswageneita.
Yhtiön markkinointijohtaja Juha Siltala kertoo, että Volkswagenin molemmissa malleissa huoltoautosektori on suurin asiakasryhmä. Sorsa tekee autoja kaikille sektoreille. Yhtenä vahvana nousijana on tällä hetkellä pakettiautokokoluokan kylmäautot.
– Erityisen kysyttyjä ovat ruokajakelu- ja myyntiajoon rakennetut autot. Trendi on tullut meille Manner-Euroopasta. Olemme rakentaneet muun muassa yksittäisiä kahvila-autoja kylmäjärjestelmineen ja varustelemme kylmäautoja jokaiseen kokoluokkaan, jopa Volkswagen Caddyyn, Siltala sanoo.
Mikä on normaali hyötyauto?
Verhoomo Sorsalle mikään hyötyauto ei ole "uusi musta", vaan yhtiö rakentaa ja räätälöi yksilöllisiä ajoneuvoja moneen tarpeeseen.
– Taannoin varustelimme 4MOTION Transporterista eläinlääkäriauton ja Craftereista huippulähetystekniikkaa sisältäneitä televisiotuotannon lähetysautoja. Olemme rakentaneet myös liikkuvan kiinteistömyyntikonttorin ja jopa pankkikonttorin.
Salosen mukaan nykytrendi näyttäisi olevan se, että yrittäjän tai yrityksen on ajettava autolla sinne, missä asiakkaat ovat.
– Rakensimme Volkswagen Crafterista OP-pankkiryhmälle maakuntien pieniä taajamia ja kyliä sekä kaupunkilähiöitä kiertävän pankkiauton. Crafter liikkuu niillä paikkakunnilla, joilla ei ole enää pankkikonttoria. Joitakin palveluita ei toki turvallisuussyistä voida siirtää pyörille, mutta asiakas saa autosta lähes samat pankkipalvelut kuin kiinteästä konttorista. Auto kiertää myös suuria yleisötapahtumia. Pankkiauto on mielestäni osa pankkitoiminnan tulevaisuutta, Salonen kertoo.
Sorsan kokemus monipuolisesta rakentamisesta on yhtiön vahvuus.
– Mitä tahansa asiakas kysyykin, on meillä kyseisestä tai vastaavan auton rakentamisesta jo omakohtaista kokemusta. Pystymme jo suunnitteluvaiheessa konsultoimaan asiakastamme, sillä loppukädessä kysymys on myös siitä, kuinka paljon asiakas saa investoinnistaan säästyneenä työaikana takaisin.
Mitä autoräätäliyritykseltä tänä päivänä vaaditaan?
– Ammattiosaamista, luovuutta ja laajaa alihankintaverkostoa. Televisiotuotantoautot tai pelastusautot ovat täynnä uutta nykyaikaista tekniikkaa. Joudumme puuttumaan jonkin verran auton omaan väylään, mutta samalla suunnittelemme ja rakennamme omia teknisiä ratkaisujamme, jotka ohjelmoimme itse ja joiden ohjelmistot rakennamme itse. Siksi myös alihankintaverkoston pitää olla vahva ja luotettava, Salonen muistuttaa.
Sähköosaajia tarvitaan eniten
Autoverhoiluala on muuttunut vajaassa 40 vuodessa valtavasti. Vielä 1980-luvulla tyypillisesti vain vaneroitiin hyötyautojen kuljetustiloja, mutta tänään autojen varustelu on jotain aivan muuta.
– Kymmenen vuotta sitten tein itse kaikki autosähkötyöt. Nyt meillä on seitsemän miestä tekemässä pelkästään sähkötöitä. Sähköosaamisen tarve alalla kasvaa koko ajan. Kun aiemmin suurin osa työntekijöistämme oli kuljetustilan paneeleista vastaavia asentajia, nyt heitä on enää kolme. Tilanne on kääntynyt päälaelleen, Salonen kertoo.
Salonen muistuttaa, että puusepät ovat aina kädentaitoisia ihmisiä ja autopeltisepistä tulee nopeasti hyviä varustelijoita. Alan ongelma on löytää luovia, ammattitaitoisia sähköasentajia.
– Kun koulusta valmistuu sähköasentaja, hänet on opetettu korjaamaan ja etsimään vikoja. Meillä sillä tiedolla ei tee vielä mitään, sillä asentajaltamme edellytetään kykyä ja taitoa luoda uutta. Valmiita ammattimiehiä koulusta ei löydy, mutta parin kolmen vuoden työkokemuksen jälkeen heistä tulee sellaisia.
Räätälityötä alusta loppuun
Verhoomo Sorsa tekee Volkswagenin kanssa koko ajan tiivistä teknistä yhteistyötä. Salosen mukaan Volkswagen tarjoaa erikoisautojen rakentamiseen hyviä alustoja.
– Yhteistyömme on aina ollut hyvää. Konsultoimme tarvittaessa Volkswagenin myyjiä, minkälaisia asioita autoa tilattaessa pitää ottaa huomioon. Volkswagenin tarjonta on monipuolinen, ja autonvalmistaja on itsekin ohjeistanut henkilökuntaansa todella hyvin. Toimimme kaupanteon yhteydessä myyjien tukena, koska meilläkin on yhtä iso intressi saada kauppa syntymään.
– Me haluamme käyttää mahdollisimman paljon auton omaa, olemassa olevaa sähköjärjestelmää. Haastavimmat projektit ovat pelastusautojen ja muun muassa viemärien kuvausautojen varustelut ja rakentaminen. Sorsalla on rakennettu haasteellisiakin autoja jo kolmenkymmenen vuoden ajan. Yhtiössä on opittu tietämään, minkälaisia ratkaisuja asiakkaalle voi ylipäätään tarjota.
– Esimerkiksi viemärikuvausautoon rakennetaan nosturit, joiden avulla kamera lasketaan ja nostetaan viemäristä, sekä tavattoman voimakkaat lämmityslaitteet, joiden avulla viemärikaivo huuhdellaan höyrystä vapaaksi. Kyseisessä autossa on käytössä yhtä tehokkaat puhaltimet kuin lentokoneen moottorin lämmityksessä, ja ne pitää saada rakennettua osaksi autoa.
– Useisiin autoihin asennetaan ohjauslaitteita, tietotekniikkaa ja kameroita. Mistään ei voi hankkia valmista ratkaisua. Kaikki rakentaminen on räätälityötä alusta loppuun. Emme jäädy mihinkään ratkaisuun vaan teemme tuotekehitystä koko ajan, Salonen muistuttaa.
Muutto uusiin tiloihin
Verhoomo Sorsan toimipaikat sijaitsevat Helsingissä, Lempäälässä ja Hangossa. Lähitulevaisuudessa yhtiön päätoimipaikka muuttaa Helsingin Malmilta Helsinki-Vantaan lentokentän läheisyyteen Kehä III -tien varteen Vantaalle.
Tähän asti olemme muokanneet vanhoja teollisuushalleja ja kasvaneet paineessa. Nyt suunnittelemme ja rakennamme kokonaan uudenlaiset tuotantotilat omien erityistarpeidemme pohjalta. Uusi sijaintimme on hyvä, ja investointimme kertoo myös uskosta työhömme ja alaamme, toimitusjohtaja Salonen summaa.