Koiraharrastajat vaihtoivat ID. Buzziin – ”Tosi ketterä ja näyttää hienolta”
Minkälainen on hyvä koiraharrastajan auto? Kysyimme asiaa kokeneelta agility-kolmikolta, josta jokainen valitsi Volkswagen ID. Buzzin.
Teksti Samuli Laukka | Video ja kuvat Jani Utriainen | Heinäkuu 2024
Kolme naista seisoo vantaalaisen agility-keskuksen parkkipaikalla autojensa edessä. Takaa pilkistää toinen kolmikko: kolme upeaa Volkswagen ID. Buzz -sähköautoa.
– Mari hankki auton ensimmäisenä, ja sitten kun se oli täällä parkkipaikalla, niin me Evan kanssa päätettiin, että tällainen pitää saada, kertoo pian jo kolmatta vuosikymmentään agilitya harrastava Sanna.
– Aika selviö se oli. Nopeasti noin viikossa tein päätöksen, kun Mari vakuutti, Eva vahvistaa.
Ensimmäisenä ID. Buzzin valinnut Mari oli tullut jo tutuksi sähköautoilun kanssa Škoda Enyaqin ratissa, mutta Volkswagen ID. Buzzissa houkutteli suuremmat tilat koirille.
– Sähköautohan on ihan tosi loistava koira-auto, koska siinä voi pitää ilmastointia ja lämmitystä päällä koko kisapäivän, joten koirilla on varmasti hyvä olla, kertoo Mari hankintapäätöksen taustoista.
Kullakin kolmikosta on neljä koiraa ja jokaisella koiralla oma häkkinsä. Tilavan tavaratilan lisäksi koirat ovat häkkeineen saaneet reviiriä takapenkiltä, sillä autoista on poistettu kaksi penkkiä. Niinpä kolmikon ID. Buzzeilla tekee mukavasti matkaa kolme ihmistä ja neljä koiraa niin, että jokaiselle riittää kunnolla tilaa.
Suurempi sokki olisi ollut vaihtaa auton väriä kuin dieselistä sähköönEvaID. Buzz -kuljettaja ja koiraharrastaja
Iso mutta näppärä
Eva ajoi aiemmin Volkswagen Caddy Maxilla ja Subaru Outbackilla ja Sanna Volkswagen Passatilla, joten suuremmat tilat ovat olleet tervetullutta – ja osoittaneet tarpeellisuutensa.
– Vaikka tuo on iso auto, niin sitä on silti tosi ketterä ajaa. Pysäköiminen tai pihalla kääntäminen ei ole ollenkaan hankalaa. Tuo on todella näppärä, Sanna sanoo.
Autoissa lepäilevästä 12 koirasta kolme tällä kertaa agility-radalla ketteryyttään harjoittanutta menijää on jo ehtinyt tehdä urheilusuorituksensa ja juoda palautusjuomansa. Energiaa kuitenkin riittää koko tusinalla, joten videokuvaaja autoja ympäri kävellessään aiheuttaa useammankin haukunremakan.
– Sähköautoilu on kyllä se tulevaisuuden juttu. Arjessahan matkat ovat harvemmin päivässä yli sitä 300–400 kilometriä, mitä näillä nyt näin kesäaikaan ajaa. Se on hyvin kätevää, Sanna näkee.
– Eikä tarvitse käydä tankilla, Eva jatkaa. – Ajaa vain kotona autotalliin ja laittaa pistokkeen kiinni niin homma hoituu sillä. Onneksi löytyi musta vetokoukulla, sillä suurempi sokki olisi ollut vaihtaa auton väriä kuin dieselistä sähköön, Eva nauraa.
– Se ulkonäkökin on tärkeä. Kiva että auto myös näyttää hienolta, vahvistaa Sanna.